Kleur van water

Kleur van water
Hulpmeester Koert op: 18-01-2025 17:57

Wanneer ik een nieuwe kaart maak, krijgt water standaar een vrij felle blauwe kleur. Wanneer ik zoek zie ik wel eens andere kaarten met een zacht blauwe kleur. Ik heb geen idee hoe de makers van die kaarten dat voor elkaar hebben gekregen.

bijvoorbeeld deze: topomania.net

Is het mogelijk om zelf de kleur van water in te stellen?

Groet,
Koert

Kleur van water
david op: 19-01-2025 20:33

Op je eigen kaarten kan je de kleuren van alle vormen aanpassen naar smaak. Er zijn ook kant en klare kleurenschema's die je kan gebruiken om de kaart in 1x opnieuw te kleuren. Maar het kan dus ook per vorm.

Dit is in het kort hoe je het doet:

• Maak een nieuwe kaart of kopieer een bestaande kaart.
  • Open de kaart in de kaart editor
  • Selecteer de vorm(en) die je wilt veranderen
  • Kies bij "Opvulkleur" de gewenste kleur

Sla de kaart op

Maar er is een uitgebreidere beschrijving beschikbaar in het Informatie menu onder 'Kaarten maken'

Kleur van water
Hulpmeester Koert op: 20-01-2025 12:01

Hallo David,

Dank je, voor het antwoord!

Als ik een watervorm zou toevoegen aan mijn kaart, kan ik inderdaad de kleur veranderen. Mijn vraag gaat meer over de standaard waterkleur van de achtergrond wanneer je een nieuwe kaart aanmaakt. Ik heb het idee dat dit niet te veranderen is, maar ik kan me vergissen?

Het gaat bijvoorbeeld om de waterkleur van de Noordzee in deze kaart: topomania.net

Groet,
Koert

Kleur van water
david op: 22-01-2025 21:34

Die kleur is voor alle kaarten hetzelfde. Het is de waterkleur van de achtergrondkaart (openstreetmap kaart). De kleur is helaas momenteel niet instelbaar voor de gebruiker. In theorie is het mogelijk maar het zit dus niet in de instellingen.