Verenigd Koninkrijk slecht aanklikbaar

Hulpmeester Koert op: 22-08-2025 14:02

Beste Topomania,

Ik ben bezig met een kaart voor Noord-Europa (https://www.topomania.net/map/236662) en heb daarop het "Verenigd Koninkrijk", "Engeland", "Wales", "Schotland" en "Noord-Ierland". In spel modus zijn de afzonderlijke, kleinere delen goed aanklikbaar maar het Verenigd Koninkrijk is bijna niet te selecteren of aan te klikken. Waarschijnlijk valt deze vorm precies onder alle kleinere vormen die erop liggen? Hoe krijg ik in mijn kaart het Verenigd Koninkrijk toch aanklikbaar?

TopoManiacc op: 01-01-2026 11:14

De link werkt niet meer, maar ik heb misschien een hele simpele oplossing: De vorm ''Verenigd Koninkrijk'' verwijderen, daar alle kleinere vormer de vorm ''Verenigd Koninkrijk'' overlappen, waardoor de vorm niet aangeklikt kan worden. Iets wat je kan doen om tóch nog de naam zichtbaar te maken: 

1. Ga naar Bewerken.

2. Selecteer de vorm ''Verenigd Koninkrijk''.

3. Scroll naar beneden tot het eind, daar zie je ''Gebruiken bij oefeningen''.

4. Klik dat aan en selecteer ''Niet gebruiken bij oefeningen''.

5. Daar onder zie je ''Toon als''. Selecteer daar ''Tonen met label"

-TopoManiacc-

Hulpmeester Koert op: 01-01-2026 16:50

Hallo TopoManiacc,

Dank je voor je tip. Ik heb het geprobeerd maar dit zorgt ervoor dat het "Verenigd Koninkrijk" welliswaar zichtbaar wordt d.m.v. een label, maar tevens niet meer meedoet in spel-modus. Wat ik probeer voor elkaar te krijgen is dat Verenigd Koninkrijk, net als alle afzondere delen (Wales, Schotland etc) meedoet in het spel en aanklikbaar is. Momenteel is het VK soms, op sommige plekken aan de randen aanklikbaar. Maar dat is veel te pietpeuterig: Een pixel ernaast en je kan Verenigd Koninkrijk niet meer aanklikken. Wat ik inmiddels wel heb ontdekt, is dat wanneer je de vraag "Verenigd Koninkrijk" krijgt, en dan op "Hint" klikt, het Verenigd Koninkrijk ineens WEL selecteerbaar en klikbaar wordt. Ik heb ook al eens zitten spelen met het groter en kleiner maken van de randen (zelfs negatieve waarden) van de vormen, in de hoop dat het VK dan onder de bovenliggende vormen uitskeekt en hierdoor aanklikbaar is, maar ook dit had geen invloed op de aanklikbaarheid van de vormen. Een echt goede oplossing voor dit probleem heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Dank je evenwel voor het meedenken!

Groet,
Koert

david op: 02-01-2026 8:43

Het probleem is inderdaad dat de kleinere vormen de vorm van UK bedekken en dat daardoor UK niet meer aanklikbaar is. 

Het spel zou er normaal gesproken voor zorgen dat als een vorm gevraagd wordt deze vorm ook aanklikbaar is (naar voren gebracht wordt). Dat dit blijkbaar nu niet het geval is, is een bug en moet onderzocht worden.