Zelf kaarten maken

Zelf kaarten maken
AndriesW op: 18-04-2013 2:38

Beste David,

Een paar weken geleden ontdekte ik deze website en ik heb er veel plezier van! Topografie is altijd al een liefhebberij van mij geweest. Toen ik 11 jaar was (nu ben ik 30) kende ik al alle landen met hoofdsteden van de wereld uit mijn hoofd en werd ik op school 'de wandelende atlas' genoemd.

Nadat je gisteren de functionaliteit van het zelf kaarten maken had toegevoegd heb ik er meteen één van mijn eigen regio gemaakt. Dat is best goed gelukt. Wat opvalt is dat sommige kleine plaatsen niet gevonden en dus niet toegevoegd kunnen worden terwijl andere nog kleinere plaatsen wel worden gevonden.
Ik heb enkele 'bijzonderheden' kunnen toevoegen door dorpen te kiezen en deze in naam en symbool om te bouwen.

De kaart heb ik op 'openbaar' gezet. Is het zo dat anderen mijn pagina en zelfgemaakte kaarten alleen kunnen vinden als ik ze de link geef én ze zijn ingelogd?

Andries Wijma

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Hoi Andries,

Ik heb inderdaad gezien dat minuten nadat de functionaliteit online was gegaan er al een kaart gemaakt werd!

Het klopt dat als de kaart openbaar is ingelogde gebruikers de kaart kunnen gebruiken zien/gebruiken. Dit wordt waarschijnlijk binnenkort aangepast zodat ook anonieme gebruikers de kaart kunnen zien/gebruiken.

groeten,

David

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Om nog even over je opmerking over de ontbrekende plaatsten terug te komen: Mocht je speciale wensen hebben, laat het dan even op het forum weten, ik kijk wat ik kan doen. 

groeten,

David

Zelf kaarten maken
AndriesW op: 18-04-2013 2:38

Eén plaats waarover ik twijfelde of ik die aan mijn kaart zou toevoegen is Kollumerzwaag. Het programma maakte de keuze voor mij want het dorp werd niet gevonden. Het heeft wel rond de 3000 inwoners. Twee plaatsjes met minder dan 100 inwoners in dezelfde gemeente (Kollumerland c.a.) kan het programma wel vinden.

Ik vraag me af of je iets kunt zeggen over waarom dit zo is. Dorpsstatus blijkt niet bepalend en aantal inwoners ook niet.

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Ja, ik kan wel uitleggen hoe dat komt. Bij het vullen van de database wordt gebruik gemaakt van diverse externe bronnen, waaronder de wikipedia en enkele grote bestanden met geografische metagegevens. Het is dus afhankelijk van deze bestanden of een plaats in de database zit of niet. Als een plaats bijvoorbeeld niet in de wikipedia voorkomt heb je grote kans dat ie ook niet in de database zit. Er worden ook veel plaatsen 'handmatig' toegevoegd als ze nodig zijn voor een kaart. Zodoende kan het voorkomen dat een kleine plaats wel- en een wat grotere plaats niet voorkomt in de database.

Kollummerzwaag is nu beschikbaar.

groeten,

David

Zelf kaarten maken
AndriesW op: 18-04-2013 2:38

Bedankt voor je snelle reacties David!

Kollumerzwaag heb ik nu toegevoegd. De plaatsen en gemeenten met officiële Friese naam waren wel ineens in het Nederlands. Dit heb ik handmatig teruggezet.

En als ik dan toch bezig ben (alles om de website nóg beter te maken uiteraard!):
De Waddenzee kan als gebied of als 'punt' worden toegevoegd. Als ik het toevoeg als punt dan zie ik echter geen symbool verschijnen.
Eenzelfde iets is aan de hand met het Prinses Margrietkanaal. Die kan ik wel toevoegen en is dan speelbaar maar het label is nergens te bekennen. Ook niet in het stroomgebied buiten het gekozen kaartgebied.

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Hoi Andries,

Ik zie wat er fout gaat, ik ga het aanpassen en dan laat ik het weten.Bedankt voor het doorgeven!

groeten,

David

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Wbt. de Waddenzee moet je het water punt waddenzee nu kunnen vinden (als je eerst de vorm verwijderd).

Je opmerking over Prinses Margrietkanaal kan ik niet reproduceren. Als ik het kanaal toevoeg dan krijg ik netjes het label te zien. Mischien kan je dit nog een keer uitproberen.

groeten,

David

Zelf kaarten maken
AndriesW op: 18-04-2013 2:38

Na verwijdering kan ik nog steeds alleen de Waddenzee als vorm/gebied toevoegen en niet als punt/water.

Het ontbreken van het label van het Prinses Margrietkanaal is opgelost nadat ik het nog eens had verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Zelf kaarten maken
david op: 18-04-2013 2:38

Dat snap ik niet. Wil je proberen om je browser cache te legen en dan nog een keer proberen? Als het nog steeds niet gaat kan je me dan een printscreen sturen (naar: feedback(at)topomania.net) van de kaart zonder waddenzee als vorm en met je selectie en resultaten in beeld, dan kijk ik er morgen verder naar.

Zelf kaarten maken
AndriesW op: 18-04-2013 2:38

Na het legen van de browser cache is het resultaat hetzelfde. Ik heb je de schermafdruk toegezonden.